“On tarpeen olla vähän leikkisä”

Tarinallistamisen työpaja yrityksille

Kärsämäellä kokoontui toistakymmentä alueen yrittäjää tarinoiden äärelle. Koulutus on osa Luovat ratkaisut-hanketta. Kouluttajina toimivat Sari Keskimaa ja Tero Mononen Tarinamaailmasta (https://tarinamaailma.fi/). Sama koulutus toteutettiin myös Raahessa.

 

Alkuun on tarpeen karistella turhaa jäykkyyttä, sillä tarinankerronta tarvitsee luovuutta. Luovuus on taas sisäisen lapsen herättelyä – millä kaikella tavalla oman yritykseni tarinaa voisi lähestyä? Koulutuksessa mietittiin ensin oman yrityksen tarinaa kuvakorttien avulla. Kortissa oleva kuva ja teksti täytyi liittää jotenkin omaan yritykseen. Tarinoissa vilahteli sanoja laidasta laitaan: koirat, lehmät, arvot, oman ajan ottaminen ja oman yrittäjyyden arvostaminen näistä esimerkkinä. Tarinankerronnan pyörät saatiin näin hyvään vauhtiin.

Yrityksen tarinaa voi lähteä pelkistetysti kirjoittamaan vastaamalla seuraaviin kysymyksiin:
Mitä? Kenelle? Miksi? Milloin? Miten? Nämä kysymykset auttavat hahmottamaan yritystarinan osia.

Mitä? – kysymys voisi pitää sisällään yritysidean tiivistettynä. Omaa yritysideaa voi hahmotella vaikkapa mind mapin avulla.
Kenelle? Jotta asiakkaat kiinnostuvat, yrittäjän on tärkeää kertoa tarinoita, jotka asiakkaat haluavat kuulla, kokea ja nähdä ja joihin voi samaistua. Tätä ajatellen täytyy tunnistaa asiakkaat, kenelle palvelua tai tuotetta tarjotaan.
Miksi? Yritystarinan kertomisen avulla voidaan vaikuttaa myyntiin, erottua kilpailijoista tai vastata asiakkaan tarpeeseen. Tässä voi käyttää apuna yrityksen arvoja ja historiaa. Huom! Asiakkaan ostosyy on yleensä tunteeseen liittyvä tarve!
Milloin? Yrityksen tarinan kertominen on työkalu ja se on osa aktiivista markkinointia. Esimerkiksi mitä ja milloin julkaistaan uutisia yrityksen sosiaalisessa mediassa.
Miten? Vain sisältö ratkaisee! On tarpeen valita sellainen media, jossa kohdataan asiakas. Olipa se sitten tekstiä, kuvia, ääntä tai video.
Yrityksen tarinan kerronta on jatkuvaa arviointia ja kehittämistä. Arvioi, kehitä, suunnittele ja toteuta -metodilla saadaan ryhtiä ja rotia vaikkapa yrityksen markkinointiin.

Koulutuksessa harjoiteltiin myös luovaa kirjoittamista. Millainen yritykseni olisi, jos se olisi ihminen? Millä kolmella adjektiivilla häntä voisi kuvata? Tämän pohdinnan tuloksena alkoi nousta sanoja, joita voi käyttää oman yrityksen markkinoinnissa. Tärkeä huomio oli se, että mikä itseä kiinnostaa, kiinnostaa yleensä myös muita! Koulutuksessa kannustettiin persoonalliseen, lukijalähtöiseen kirjoittamiseen. Tekstin tuottaminen ei ole kaikille helppoa ja tässä kokeiltiin treenikirjoittamisen periaatteita. Ja niin alkoi syntyä tarinoita esimerkiksi leivästä, jäsenkorjaamisesta ja läsnäolemisen taidosta.

Koulutuksessa mukana ollut Heidi Järvenpää Kärsämäen Paakarin Pysäkiltä (http://www.paakarinpysakki.fi/fin/) tuumasi koulutuksen olleen juuri sitä, mitä hän on markkinoinnin tueksi kaivannut. ”Koulutuksesta sai ideoita ja vinkkejä, sekä avaimia yritystarinan kirjoittamiseen.”

Heli Kurikkala
Projektitutkija
Mikroyrittäjyyden tutkimuskeskus

Kuva koulutustilaisuudesta Raahesta 14.8.2019

Luovat Ratkaisut hankkeen tapahtumat maksavat yrityksille 110 € + alv 24% koko hankeajalta sisältäen kaikki koulutukset.

Lisätietoja
tuomas.anttila@nihak.fi , 044 4457 007



 

kommentointi suljettu.