Miten verkostoituminen johtaa konkreettiseen yhteistyöhön?

Rovaniemen ryhmä kokoontuu OM Beatyn tiloissa Rovaniemen keskustassa.

Verkostoituminen on todellakin aikamme slogan. Moni yrittäjä kuuluu erilaisiin verkostoihin, mutta varsinaiset hyödyt jäävät näennäisiksi. Verkostoituminen koetaan sanahelinäksi, ja nykyaikaiseksi jargoniksi, joka ei johda mihinkään.

Miten mikroyrittäjä voi siis aidosti hyödyntää verkostoitumista ydinryhmäilloissa? Eli niin kutsutusti, miten ydinryhmäilloista saa kaikki irti.

Mikroyrittäjälle ydinryhmäilloista jää usein päälimmäiseksi muiden ihmisten seura. On aina mukava tavata toisia ihmisiä, ja vieläpä sellaisia, jotka jakavat mikroyrittäjänä elämäntilanteen. Lapin ydinryhmille tehdyissä kyselyissä käy selvästi ilmi, että jo tämä on tärkeää.

Toisaalta osataan vaatia myös enemmän. Ydinryhmäillan ei haluta olevan ”pelkkää kahvinjuontia”. Mitä sitten konkreettisesti voi tapahtua, kun mikroyrittäjä liittyy ydinryhmään ja haluaa ottaa verkostosta kaiken irti?  

 

Yhteistyötä ei voi aina ennakoida

Verkostoja ja verkostoitumista on monenlaista. Osa verkostoista on hyvinkin näennäisiä, joissa ihmiset hädin tuskin tuntevat toisiaan. Ydinryhmillä on pyritty hyvin läheiseen ja vuorovaikutteiseen verkostoon.

Lapin ydinryhmille Rovaniemellä ja Meri-Lapin alueella on ollut erityistä niiden sijoittuminen kaupunkialueille. Tämä on näkynyt erityisesti siinä, että vastaavanlaista tarjontaa on ollut lähellä runsaasti. Kuitenkin mikroyritysten välinen läheinen vuorovaiktus on ollut aiemmin vähäistä. Isot tilaisuudet ja verkostot eivät aina mahdollista hyvinkin raakileina olevien ajatusten heittelyä ja vaihtoa. Ydinryhmä on Lapissa mahdollistanut tämän. 

Ydinryhmäläisiltä onkin kysytty, mikä on ollut ydinryhmäilloissa verkostoitumista ja yhteistyön syntymistä edistävää. Selkeästi vastauksista nousee esille matalan kynnyksen keskustelu, eli hyvin konkreettinen vuorovaikutus.

Yritysten välisen yhteistyön pohjana on toiminut usein se, että yritys on esitellyt omaa toimintaansa koko joukolle: mikä on liiketoiminta-ajatukseni, mistä se sai alkunsa, ja mihin suuntaan olen menossa. Tulevaisuuden haaveiden ja ajatusten maalaileminen tässä kohtaa kannattaa. Usein uhteistyökuvio voi myös olla muuta, kuin ennakkoon on olettanut.

Esimerkiksi Lapin ryhmässä valokuvaukseen ja sisällöntuotantoon keskittyneen yrityksen illassa yrittäjä näytti esimerkinomaisesti oman koiransa Instagram-tiliä. Illan jälkeen paikalla ollut koirantarvikkeiden maahantuontiyritys olikin jo sopimassa yhteistyötä tämän koiran ja hänen suositun Instagram-tilin kanssa. Nyt Kaffegram-tilillä komeilee säännöllisin väliajoin Non Stop Dogwear -tuotteet kymmenille tuhansille koira-henkisille seuraajille.

 

Juuri ydinryhmäilta voi olla se ”oikea aika” ja sopiva tilanne yhteistyön aloittamiselle.

 

Toisaalta hyvinkin luontevaa yhteistyötä on syntynyt Rovaniemen ydinryhmän useiden design- ja käsityöyrittäjien välille. Yhteisiä osallistumisia myyjäisiin ja markkinoille, sekä isompiin messuprojekteihin.

Usein pienellä paikkakunnalla yrittäjät ovat jo ennestään tuttuja. Tästä huolimatta juuri ydinryhmäilta voi olla se ”oikea aika” ja sopiva tilanne yhteistyön aloittamiselle.

 

Lue lisää verkostojen vaikutuksesta kehittämiseen.  >>>

 

 

Istahdetaanko alas ja jutellaan? MInulla olisi tällainen ajatus... Kuvaaja Adam Eronen Piper

 

Vinkit konkreettisen yhteistyön aloittamiseen ydinryhmäilloissa

  • Ole näkyvilllä.
    Meri-Lapin ryhmä nosti ”naamansa näyttämisen” ylipäänsä parhaaksi myyntikeinoksi. Yhteistyö on voinut olla monella mielessä, mutta sen eteen ei tulla tehneeksi mitään konkreettista. Juuri ydinryhmäilta on sopiva tilaisuus ja tilanne ottaa asia esiin. Epävirallinen tunnelma, ja sopivasti luppoaikaa luovat ehdottomasti sopivan hetken uusille ehdotuksille.

  • Avaa suusi.
    Kerro avoimesti omasta yrityksestä, mitä teet, mitä aiot tehdä, ja mihin suuntaan olet menossa. Kerro uusista ideoista, ja heittele ilmaan ajatuksia vaikkapa koko alueen suunnasta. Joku voi tarttua näihin ajatuksiin, ja loppu voikin olla sitä kuuluisaa historiaa. Näin ei pääse tapahtumaan, jos et kerro, etkä jaa.

  • Miten tuo toimisi minulla?
    Toisen yrityksen esittely on tottakai hänen hetkensä mainostaa omaa toimintaa, mutta ehdottomasti myös kuuntelemisen arvoista. Tässä kannattaa pohtia toimialasta riippumatta, mikä hänen liikeideansa on ja mikä siinä on hyvää. Monet asiat toimivat toisellakin toimialalla. Ratkaisuja voi peilata omaan liiketoimintaan, ja miettiä aktiivisesti miten sitä voi parantaa.

  • Älä juutu toimialoihin.
    Ydinryhmäläisille tehdyissä kyselyissä nousee lähes kiistatta esille, kuinka toimialojen monimuotoisuus on syöttänyt uutta. Tämä on voinut olla yhteistyötä, uusia toimintatapoja tai isojakin hoksautuksia omaan toimintaan. Yrittäjät kyllä tuntevat oman toimialansa. Näinpä rikkain anti on se, kun pääset kuuleman, miten muilla toimialoilla toimitaan. Parturitoimintaan voin löytyä ajatuksia talonrakennuspuolelta, usko pois.

  • Ehdota tapaamista. Yhteistyön konkreettinen aloitus on helppoa: olisiko sinulla aikaa istahtaa hetkeksi alas, ja miettiä jos tekisimme yhdessä…”. Siitä se lähtee suuntaan tai toiseen. Usein yllättäväänkin.

 

Konkreettisia tapaamisia uusien potentiaalisten yhteistyökumppaneiden kanssa Micromatch-tapahtumasta. Lue lisää täältä. >>>

 

  • Kannen kuva, Saija Aarnio, DigiJuulia ky.

 

Kati Vehmas,
asiantuntija, tutkija, Lapin mikroyritysten kasvuverkosto -hanke
kati.vehmas@ulapland.fi

Kirjoittaja on toiminut alusta asti Lapin ydinryhmissä aktivaattorina ja asiantuntijana, sekä itsekin mikroyrittäjänä vuodesta 2003 lähtien.

kommentointi suljettu.