Mikroyrittäjyyden pohjoinen työpaja innosti uusiin verkostoihin

Muuttuva yrittäjyys – kasvua ja kansainvälistymistä.

Viime syksynä aloitettu Mikroyrittäjyyden pohjoinen työpaja sai jatkoa huhtikuussa Oulussa. Mukana oli yrittäjiä Pohjanmaan alueiden lisäksi myös Lapista ja Pohjois-Savosta. Tapahtuma oli innostunut ja onnistunut, pääroolissa yrittäjät ja heidän kokemuksensa. Mukana päivien aikana oli 80-90 toimijaa.

Matchmaking Hotelli Lasaretin tiloissa Oulussa. Mukana oli noin 80 toimijaa.

Kaksipäiväinen tapahtuma alkoi torstaina puoleltapäivin mikroyrittäjien matchmaking -tapahtumalla. Matchmakingissä toimijat oli jaettu ennakkoon ilmoitettujen tavoitteiden mukaan jouhevasti vaihtuviin tapaamisiin matchmaking-pöydissä. Toimijat olivat myös voineet itse pyytää tapaamista tietyn toimijan kanssa. Pöydissä solmittiin kumppanuuksia, tehtiin uusia avauksia, kuin myös konkreettista myyntiä.

Matchmaking on koko tapahtuman must be -osuus!

Päivän jälkeen verkostoitumisillallisen puhujaksi Scandic Ouluun oli saapunut Leijonanluolasta tuttu "businessenkeli" Kim Väisänen. Aiheena oli ydinryhmissäkin keskeisenä teemana oleva vienti. Kim Väisänen lähestyi aihetta "Väärää vientiä" -kirjansa lähtökohdista, opastaen rakentavan kritiikin kautta vientiä harkitsevia yrityksiä. Hän osoitti viestinsä yrittäjältä toiselle yrittäjälle, avaten tarkoituksiaan loistavin esimerkein.

Kim Väisäsen puheen ydinviesti oli, että vientiä ei kannata tehdä vain viennin vuoksi, eikä kansainvälistymistä ollenkaan. Jokaisen yrityksen tulee käydän vientiin ryhtyminen läpi tarkoin niin lukujen, kuin tavoitteidenkin valossa ennen vientiin ryhtymistä. Sen jälkeen Väisäsen näkemyksen mukaan onkin sitten tärkeää lähteä tosissaan liikkelle, resurssoiden tavoitteeseen tarpeeksi sekä aikaa, että rahaa. Joillakin toimialoilla vientikokeilut ovat myös hyvä mahdollisuus, mutta silloinkin vientiaikomusten varmistuttua, Väisänen suositteli lähtemään tosissaan liikkeelle, tai jättämään viennin muille. Kansainvälistymisen Väisänen näki sellaisenaan liian epämääräisenä terminä, kansainvälisille markkinoille menemisen tulisi hänen mukaansa aina sisältää konkreettisia, laskettavia tavoitteita ja tuloksia.

Kim Väisänen verkostoitumisillallisella. Kuva: Juha Tauriainen/ Valokuvaamo Studio Salama

Perjantain työpajapäivä käynnistyi ryhmittymisellä jaettuihin työpajapöytiin. Työpajapäivää rytmittivät yrittäjien tarinat ja tutkijoiden alustukset eri teemoista. Päivän aloitti Lovi oy:n Mikko Paso teemalla "Rajattomat markkinat". Lovi on klassinen suomalainen design-yritys, jolla on vahva tuoteoivallus, minkä ympärille liikentoiminta on rakennettu. Lovi keskittyy lähestulkoon yksinomaan vientiin, ja Paso kertoikin yrityksen alun tarinaa siitä, miten vientiin päädyttiin. Heidän tuotteensa on vain yksinkertaisesti kysytympi ulkomailla, kuin kotimaassa.

Seuraavaksi teematarjontaa höysti Tuomas Kuhmonen Tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta aiheella "Maaseudun yrittäjän toimintaympäristön tulevaisuuskuvia". Tulevaisuuden tutkimuksen erilaisen juonivaihtoehdot antavat suuntaa siitä, mitä isoja kehitysprosessaja yhteiskunnassamme on meneillään.

Anne Mattila, AM-Bonus Oy:stä,  puhui aiheesta "Tuotekehitys luo tulevaisuuden", ja toi esille kuinka perinteiselläkin allalla on tärkeää kehittää tuotteitaan. Heidän yrityksen kantavana ideana ovat muita paremmat metalliset kartioniveltapit tapit isojen koneiden nivelliitoksiin. Jukka Ryhänen, Kopio-Raksa Oy:stä puolestaan perinteisen toimialan uudistamisesta, missä useiden kokeilujen ja sattumustenkin kautta yritys on päätynet perustamaan verkkokauppoja hyvinkin spesifioiduille tuotteille kopiopalveluiden saralla.

Lopuksi Valokuvaamo Studio Salamasta Juho Tauriainen sanaili hauskasti verkoston tärkeydestä asiakkuuksien hankinnassa. Hänen tarinansa vei sattumuksien ja tuttujen kautta menestyväksi, isojakin massoja kuvaavaksi valokuvaamoksi. Lisäksi ajankohtaista tutkimuskentältä esittelivät Oulun yliopiston Leena Eskola ja Kyllikki Taipale-Erävala, kertoen yrittäjyyden ilmastomuutoksesta.

Ryhmät keskustelivat ja kokosivat ajatuksiaan jokaisesta aiheesta. Puheensorinasta päätellen yhteinen keskustelu oli vireää, ja ajatuksia nousi helposti. MicroEntren tutkimusryhmän jäsenet kokosivat ryhmien ajatuksia yhteenvedoksi, mistä niitä oli myös päivän päätteksi helppo silmäillä.

Erityisesti konkreettiset kohtaamiset ja virikkeelliset toisten yrittäjien kokemukset rikastuttavat mikroyrittäjän toimintaa.

Yrittäjiltä saatu palaute on ollut hyvää. Erityisesti konkreettiset kohtaamiset ja virikkeelliset toisten yrittäjien kokemukset rikastuttavat mikroyrittäjän toimintaa. Ajatuksena on jatkaa hienosti vastaanotettua tapahtumaa, ja viedä se ensi syksynä mahdollisesti Pohjois-Savoon.

Tapahtuman nettisivut ja ohjelma 

#mikroyrittäjät #matchmaking #yrittäjyys #MicroEntre #ffmatch

Esitykset löydät alta.

Kim Väisänen 19.4.2018 Väärää vientiä
Väisänen_Oulu Micro Matching _180419_Väärää vientiä

Tuomas Kuhmonen, Turun yliopisto, Tulvaisuuden tutkimuskeskus
Maaseudun yrittäjän toimintaympäristön tulevaisuuskuvia Kuhmonen_Oulu_20042018

Anne Mattila, AM Bonus Oy, Tuotekehitys luo tulevaisuuden AMbONUS_Oulu_20042018.pptx

Kyllikki Taipale-Erävala ja Leena Eskola, MicroENTRE, Yrittäjyyden ilmastomuutos -dialogi, MicroENTRE_Oulu_20042018

Mikko Paso, Lovi Oy, Rajattomat markkinat, Paso_Mikroyrittäjät 19.4.2018

 

 

 

kommentointi suljettu.