Luuraako kulmillasi Mikki Hiiri?

 

 

Media - vallan vahtikoiraksi ja neljänneksi valtiomahdiksikin kutsuttu instituutio sortuu harmillisen usein laiskan ja parhaat metsästyspäivät nähneen Rekun rooliin kirjoittaessaan  suomalalaisista mikro- ja pk-yrityksistä. Usein näkee jopa hieman ihmettelevää tai vähättelevää sävyä siitä, että menestyviä, kannattavia ja kasvavia yrityksiä on muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla tai voimakkaasti laajenevissa kasvukeskuksissa. Laiskuutta on olla penkomatta ja etenkin jalkautumatta sinne "never höödiin", "huitsin nevadaan" tai Kainuun korpeen" ja ottaa selvää, millaisia miljardien bisneksiä harvaanasutuilla seuduilla tahkotaan. Sellainen reissu kannattaisi; näkisi kauniiden ja vaihtelevien maisemien lisäksi todellista suomalaista yrittäjyysidentiteettiä, joka koostuu sisusta, nöyryydestä, realismista, pelle pelottomuudesta ja uskosta itseensä ja omaan yrittäjyysympäristöön.

 

Kollegani jakoi pienen lehtileikkeen, mikä osoittautui Maaseudun Tulevaisuuden pääkirjoituksen tiivistelmäksi. Kirjoituksessa nostettiin esiin Elinkeinoelämän Keskusliiton EK:n viime vuonna tekemä kyselytutkimus, jonka tuloksena todettiin,  että yrittäjille maaseutu on kaupunkeja parempi paikka yrittää! Liekö luonto ollut tehokas aktivoija, sillä  jo suomalaisen yrittäjyyden historia todistaa, että maaseudulla pirtin pöydät, hellahuoneet ja navetat ovat olleet monien tällä hetkellä globaalien kasvuyritysten ja  markkinajohtajien kasvualustana mm. Kemppi Oy, Ponsse Oy, Woikoski Oy, Olvi Oy ja Genelec Oy muutamia mainitakseni. Levin bisnekset alkoivat kaiketi Päivikki Palosaaren grillikioskista. Lisäksi yritysten sijoittuminen on silmiinpistävästi ollut lähellä luontoa: meren, järvien, jokien ja koskien äärellä, vaaroilla ja lakeuksilla tai ihan umpimetsässä.

 

Olen työurani aikana päässyt kiertämään  Suomen "syrjäseutuja" ja hankkiutunut siten pois ns. citykuplasta, missä elämä loppuu ulosmenotien taajamamerkin jälkeen. On harmillista, ettei media nosta enemmän esille  tosiasiaa maaseudun, pienten taajamien ja luonnon läsnäolon  merkityksestä yrittäjälle inspiraation voimaannuttajana ja tuottavuuden lähteenä  verrattuna ns. kehä kolmosen sisäpuolen ympäristöön. Ja vaikka monilla syrjäisillä paikkakunnilla kärsitään työvoimapulasta, niin pääkaupunkiseudun yritykset puolestaan kärsivät ns. työpaikkashoppailusta ts. työnantajaa vaihdetaan tiheään eikä haluta sitoutua pitkäjänteisesti yritykseen.

 

On myös  hyvä muistaa, että ihan jokainen yritys tässä maailmassa on syntynyt pienestä mikroyrityksestä - mikään ei ole ollut valmis jätti alkujaan.  Yrityskehittäjien ja -neuvojien onkin hyvä olla valppaana ja tunnistaa ne heikot signaalit, jotka voivat johtaa jonkun yrittäjän menestyksen polulle ja koko seutukunnan elinvoimaisuuteen.  Kaikki tuki ja pienikin neuvonta ja kannustus takkahuoneen pöydänkulmalla uurastavalle yrittäjälle voi jonain päivänä maksaa itsensä takaisin triljoonasti.  Walt Disney on aikanaan todennut: "kaikki alkoi pienestä hiirestä!" Niinpä! Joten nyt aistit auki - luuraako sinunkin kulmillasi Mikki Hiiri?

 

Kirjoittaja Riitta Forsten-Astikainen on projektitutkija Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutissa MicroENTRE tutkimusryhmässä sekä asiantuntija/aktivaattori/sisällöntuottaja  MikroGrow - mikroyrittäjien ydinryhmätoimintaan liittyvässä hankkeessa Pohjois-Savossa.

 

kommentointi suljettu.