Kasvu lähtee korvien välistä

Kasvuyritykset luovat uusista työpaikoista huomattavan osan. Kasvuyritys on OECD:n ja EU:n määritelmän mukaan yritys jonka lähtötyöllisyys on vähintään 10 henkeä, ja seuraavana kolmena vuonna työllisyyden keskimääräinen vuosikasvu ylittää 20 prosenttia. Kasvuyrityksellä tarkoitetaan puhekielessä yleensä kuitenkin laajempaa yritysjoukkoa.

 

Toimin yritysasiantuntijana Varkaudessa ja sparraan työkseni alueen yrityksiä ja opastan yrittäjiä löytämään toisensa, verkostoitumaan ja hankkimaan oman toimintansa kehittämiseen oikeat työkalut ja rahoituksen. Toimin myös MikroGrow-hankkeen Varkauden alueen ydinryhmävastaavana ja tässä työssä teen tiivistä yhteistyötä mikroyritysten ja yksinyrittäjien kanssa.

 

Minun mielestäni jokainen yritys on kasvuyritys. Jos yrittäjä näin itse kokee. Jos yrittäjä on kasvuhaluinen ja kasvuhakuinen, on hänen yrityksensä kasvuyritys, oli sitten kyseessä yksinyrittäjä tai suuremman yrityksen yrittäjä. Oma ajattelutapa ja sen mukainen toiminta on kasvun keskiössä.

 

MikroGrow-toimintamalli tukee ja kannustaa mikroyrityksiä kasvuun ja kansainvälistymiseen. Kasvun tavoite on toimintamallissa maanläheinen. Jos yrittäjä kykenee lisäämään työtehokkuuttaan, on se kasvua. Jos hän toimintaa tehostettuaan pystyy pitämään viikon enemmän lomaa, on se kasvua. Tai jos hän saa euronkin lisää liikevaihtoon ja katteeseen, on se kasvua.

 

Myös kansainvälistyminen on jo nyt kaikkien yritysten ulottuvilla. Toimimme globaalissa ympäristössä ja digitaalisuus mahdollistaa kansainvälisen kaupan ja kanssakäymisen mistä päin tahansa. Verkossa toimiessamme olemme kansainvälisillä markkinoilla. Maailma on useimmiten noin viiden senttimetrin päässä, sormen mitan päässä älypuhelimen ruudulta. Yrityksen kotisivut, sosiaalisen median kanavat ja verkkokauppa mahdollistavat kasvun ja kansainvälisen toiminnan useimmille yrityksille ja esimerkiksi matkailuyritysten osalta kansainvälistyminen on ulkomaisten asiakkaiden saamista asiakkaaksi omaan yritykseensä. Se on samalla tapaa kansainvälistymistä, kuin mikä tahansa muukin. Tämän olen nimennyt käänteiseksi kansainvälistymiseksi. Kasvun ja kansainvälistymisen mahdollisuuksien oivaltaminen on ollut osalle asiakasyrityksistäni ahaa-elämys.

 

Kehotan myös Sinua ajattelemaan isosti ja oivaltamaan. Kasvu lähtee korvien välistä.

 

Kasvu- ja oivallusterveisin,

Petra Ryymin

yritysasiantuntija

Navitas Yrityspalvelut

kommentointi suljettu.