”Kaikille tilaa riittää, kaikille paikkoja on…”

…Totesi nyt jo täysikäistynyt tyttäreni kaksivuotiaana mummolleen jouluaattona, joka päivitteli lelujen määrää. Samaa lasten positiivista ja innostunutta asennetta oli havaittavissa myös syyskuun lopulla Tutkijoiden yössä, jossa nuorten vierailijoiden liikeideoita kertyi 160 kappaletta. Valikoima kattoi monen monta karkkikauppaa, mutta monelle muullekin toiminnalle, kuten aasikaupallekin löytyi oma yrittäjä. Tutkimusten mukaan nuorten kiinnostus yrittäjyyteen kuitenkin vähenee yläkouluiän jälkeen, yrittäjyydestä ei koeta saavan riittävästi tietoa ja toisaalta yrittäjyyteen liittyvät taidot, kuten riskinotto, taloustaito ja epävarmuuden sietäminen ovat vajavaiset (Kauppalehti 2018).

Mikroyrityksiä Suomessa on jo paljon, vuoden 2016 tilaston mukaan 337 342 kappaletta, silti tilaa ja paikkoja löytyisi yrittäjyyden kentältä vielä monille uusille ja innokkaille yrittäjille. Tieto ja ymmärrys yrittäjyydestä kaipaisi vahvistamista myös muiden kuin nuorten keskuudessa. Usein mikroyrittäjyys mielletään aloittavan yrityksen ominaisuudeksi, eräänlaiseksi toukkavaiheeksi, josta on tarkoitus kasvaa yli. Näin toki onkin esimerkiksi startup-yritysten kohdalla, mutta monelle (mikro)yrittäjyys on tietoinen valinta. Tällöin on mahdollista asua ja työskennellä paikkakunnalla, jossa haluaa asua ja pitämällä toiminnan pienenä, voi paremmin keskittyä siihen minkä osaa parhaiten, mikä on useimmiten se yrityksen toimiala, ihmisten ja talouden johtamisen sijaan.

Toki jokaisen yrittäjän on väkisinkin oltava monialaosaaja, jotta saa yrityksen pidettyä pystyssä. Tämä saa tällaisen yhteiskuntatieteilijän miettimään, miten julkinen sektori voisi parhaiten tukea näitä pieniäkin yrityksiä, jotta yrittäjyys olisi houkutteleva ja kannattava vaihtoehto työntekijäksi hakeutumiselle myös tulevien sukupolvien silmissä? Koulujen ”nuori yrittäjä” kokeilut ja yrityshautomot ovat olleet hyviä ja innostavia, kasvuyrityksille on omat ohjelmansa. Pitempään yritysmaailmassa olleella mikroyrittäjällä on usein aika kortilla, uuden tiedon, rahoitusmahdollisuuksien tai vaikkapa taloushallintoon ja uusien asiakkuuksien löytymisissä tulisi mennä mahdollisuuksien mukaan ”yhden luukun” periaatteella. Keräämällä ja jakamalla tietoa, tukemalla niin nykyisiä yrittäjiä kuin heidän tukenaan työskenteleviä yritysasiamiehiä ja muita aluekehittäjiä, saadaan ehkä nämä innokkaat yrittäjien alut toteuttamaan unelmiaan, kun yrittäjyys yksilön realismin lisääntyessäkin on varteenotettava vaihtoehto. Tilaa on monenlaisille yrityksille ja yrittäjille!

 

 

Katariina Ala-Rämi

tutkijatohtori Mikroyrittäjyyskeskus MicroENTRE

katariina.ala-rami@oulu.fi

 

Kauppalehti (2018). Nuoret kaipaavat parempaa tietoa yrittäjyydestä: Joka toinen koululainen on kiinnostunut siitä ammattina. https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nuoret-kaipaavat-parempaa-tietoa-yrittajyydesta-joka-toinen-koululainen-on-kiinnostunut-siita-ammattina/f88274c1-0fdb-354d-a11b-cc5ed3391003

kommentointi suljettu.