Ihan (teko)älytöntä!

Kaikkialla kohistaan tekoälystä. Siitä, miten digitaalisuus, robotit ja koneäly tunkevat kaikkeen olevaisten elämään mukaan. Hurjimmat arvioivat, että mullistukset ovat vielä paljon suurempia kuin mikään tähän asti tapahtunut muutos. Lainaus Saku Tuomisen luennolta: ”Ennen hevonen veti ihmistä kärryssä. Nyt ihminen vetää hevosta kärryssä. Ja pian se auto, jolla hevosta vedetään, ajaa itse ja kulkee hevosen lannalla.” Miten tämä kaikki muuttaa yrittäjien elämää ja yrittämisen mahdollisuuksia?

Yrittäjä on luova eläin. Perinteisesti yritykset ovat pitäneet kehitystä yllä ja vieneet sitä eteenpäin. Tälläkin hetkellä jo monet yritykset elävät tekoälyn sovelluksia myymällä ja niitä edelleen kehittämällä. Ne yritykset, jotka eivät suoranaisesti värkkää esimerkiksi mobiililaitteiden kimpussa, ovat kuitenkin välillisesti hyötymässä tekoälystä ja se voi muuttaa tekemisen ja tuotannon tapoja totaalisesti. Mullantuoksuisena maanantaina otan esimerkin maataloudesta; pellolla pörräävät koneet rekisteröivät tietoa olosuhteista pellolla ja tietokone optimoi valmiiksi ohjeet, miten pelto kannattaa lannoittaa. Ennen (ja vielä tänäänkin) peltoa lannoitettiin hurauttamalla koko alalle sama määrä lannoiteseosta riippumatta siitä, millainen ravinnetarve oli pellon ylä- ja alapäässä. Usein robottien on nähty olevan uhka perinteiselle yrittämiselle. Varmin tapa menettää menestymisen mahdollisuus tekoälyn maailmassa on vastustaa muutosta. On aika hassua syyttää ”tekoälyä”; ei se ole mikään taivaasta tipahtanut meteoriitin möhkäle, vaan meidän ihmisten kehittämä asia.

Tekoäly ei voi korvata inhimillisyyttä, vaikka hoivarobottejakin on jo olemassa. Tekoäly ei voi myöskään korvata luontoa ja eläimiä. Tekoälyn erilaisilla apukeinoilla voidaan toki mitata ja täsmäohjata monia ihmisen toimintojakin. Keskeistä on tiedolla ohjaaminen ja ihmisen tiedostavan tason muuttuminen. Me saamme reaaliaikaista tietoa kaikesta ympärillämme, joka auttaa välttämään vaaroja, löytämään paremmin meille tärkeät tapahtumat, hoitamaan paremmin terveyttämme/ sairauksiamme, kuluttamaan edullisemmin ja toimimaan ylipäänsä enemmän arvojemme mukaisesti. Yrittäjille tämä mullistaa mm. markkinoinnin. Markkinointi ei ole enää toivon ja oletuksen varassa, vaan voimme etsiä kohderyhmän, joka aidosti haluaa ja pystyy palvelumme ostamaan. Vanha sanonta: ”On paljon helpompi myydä, jos asiakas oikeasti haluaa ostaa”, -voi käydä toteen. Voimme valmistaa ja kehittää tuotteitamme siihen suuntaan, jotka vastaavat asiakkaan todellista tarvetta ja tulevia tarpeita.

Tietoa ei kannata pelätä, vaan suhtautua uteliaasti; Mikä tieto voisi muuttaa minun yritykseni toimintaa? Mikä tieto voisi helpottaa päivittäistä päätöksentekoa? Mitä en nyt tiedä, mitä haluaisin tietää?

Parhaimmillaan tekoälyn avulla ratkaistaan ympäristöongelmat ja pahimmillaan se lisää tuhoisia tehokeinoja sodankäynnissä. Kaikkea muutosta ja tietoa emme voi hallita, ja sekin on vain hyväksyttävä. Pala kakkua kerrallaan.

Sari Tulila
elinkeinoasiamies
Kehitysyhtiö SavoGrow Oy
Tervo ja Vesanto

 

 

kommentointi suljettu.