Facebookin perusasiat kuntoon ja vauhtia markkinointiin

 

Facebook on ollut pitkään suosittu niin kuluttajien kuin yritysten some-kanava. Edelleen valtaosa Facebook-sivuista on kuitenkin vain raakileversioita siitä, mitä ne voisivatkaan olla helpoin konstein.

MicroEntren Facebook- ja Google -työpajakiertueella vastasin Facebookin sparraamisesta. Paikalle tuli väkeä maakunnista ja ihan jokaisella sivujen taso oli helposti nostettavissa. Eräällä työpajaan osallistuneella oli jopa kymmenisen tuhatta tykkääjää, mutta niin vain sivurakenteessa oli edelleen parannettavaa.

 

Sivun perusasiat kuntoon

Ensin laitoimme sivun perusasiat kuntoon. Sivun nimeä muutettiin tai pikemminkin täydennettiin monelle, sillä sivun nimi ei kertonut yritystä ei-tuntevalle toimialasta tai yrityksen sijainnista. Käyttäjänimiä täydennettiin muutamille. Useat päivittivät profiilikuvaksi oikean ja oikean kokoisen logon ja kansikuvan vastaamaan mielikuvaa yrityksen toimialasta.

Valikkorakenteessa oli kaikilla parannettavaa. Useimmilla tarpeen mukaiset välilehdet eivät olleet kohdillaan, joten ne laitettiin kuntoon. Tyypillisimpiä täydennyksiä olivat palvelut, muistiinpanot, kauppa-, Insta- ja Youtube-välilehdet.

 

Postauksiin monipuolisuutta 

Useimmat postaavat Facebookiin lähinnä kuva + teksti tai video + teksti -päivityksiä. Diaesitysvideoita osa on sentään kokeillut. Mutta vallan usein kysely, luettelo ja toimintokutsujen lisääminen postauksiin ovat käyttämättömiä voimavaroja. Varsinkin kyselyillä saa herätettyä tykkääjiä reagoimaan.

 

Edistyneemmille kikkoja

Facebook-pikseli, eli seurantapikseli, joka korvamerkkaa maksullisiin mainoksiin klikanneet, asennettiin muutamille Facebookia ammattimaisemmin käyttäville. Näin ollen mahdollistuu mukatettujen kohderyhmien (custom audience) tekeminen ja saadaan konversiota ylöspäin ja etenkin verkkokauppiaille niin tärkeää remarketingia käyttöön. Maksullisia mainoksia tekeville harjoiteltiin mm. karusellimainosten tekemistä.

 

Asenne ja rohkeus kuntoon

Facebookissa on paljon muitakin mahdollisuuksia. Ryhmissä löytyy erilaisia tyyppejä, kuten social learning, mikä toimii jopa verkkokurssille maksullisena alustana. Arvontojen merkitystä ei voi ylikorostaa. Paras asiakkaani tekemistä arvonnoista tavoitti liki miljoona suomalaista ja kommentteja tuli 31 000. Palkinnon arvo oli kaksinumeroinen.

On toki hyvä tietää, miten teknisesti voi kikkailla Facebookin kanssa, mutta enemmän kyse on rohkeudesta ja asenteesta antaa palaa. Tärkeä oivallus on useille se, että kotikutoiset kuvat saavat liian täydellisiä (kuvapankki)kuvia enemmän reagointeja.

Tulokset seuraavat jatkuvaa tekemistä. Kun postaa jopa päivittäin, alkaa tulosta syntyä. Eräskin valmennettavistani aiheutti itselleen kuukauden jonot (tavoitteensa) jo 2-3 kuukauden aktiivisuudella liki nollasta.

Viisaus onkin siinä, että anna palaa! Julkaisuja vain tuuttiin, vaikkapa ajastettuna ihan joka päivälle!

Kiitos työpajoihin osallistuneille ja MicroEntren puolesta asian mahdollistaneille. Oli ilo päästä buustaamaan mikro- ja pienyrittäjiä vauhtiin Facebookissa.

 

Juha "Vauhtipyörä" Ahola - Yritysvalmentaja, sparraaja ja mentori - Vauhtipyörä Ahola Oy, +358 44 507 2028 http://vauhtipyora.fi/ - juha.ahola@vauhtipyora.fi

kommentointi suljettu.