Facebookin hyödyntäminen mikroyrityksessä

Lea Aalto esitteli isäntäyritys Kulta-Aallon, jossa hän on toiminut yrittäjänä vuodesta 1982. Pikku verstaasta kasvoi yritys joka työllistää yrittäjäpariskunnan lisäksi

satunnaisesti myös kesä- ja kiirepulaisia. Iin keskustan tiloissa yritys on toiminut 10 vuotta. Lea on koulutettu kultaseppä ja Matti kellopuolen osaaja.

”Kellonpattereita ei voi vielä netissä vaihtaa. Eikä
kaiverruksia eikä pikaostoksia tehdä eikä kaiken
maailman korjaustöitä”

Lea kertoi, että yrityksen palveluille on edelleen kysyntää, vaikka nettikauppa onkin lohkaissut osansa myynnistä. Ala on murroksessa. Palvelun merkitys on kasvanut. Korjaus- ja kaiverrustyöt paikkaavat hiljaisten aikojen myyntiä ja liike palvelee viime hetken asiakkaita nopeastija joustavasti.

Miten Facebookissa mainostetaan? Riittääkö että pannaan kuvia vai pitäisikö kertoa tarinaa? Jos siellä joku kirjoittaa jotakin niin pitäisikö siihen vastata jotain? Miten sielläkäyttäydytään? Pitääkö mainostilaa ostaa ja minkähintaista se on?

Kutsuttu asiantuntija Petra Silvennoinen Markkinointiviestintä Punktosta oli vastaamassa mikroyrittäjien kysymyksiin. Hänellä on  alan kokemusta jo yli kymmenen vuoden ajalta.

Petran käsitteli puheenvuorossaan seuraavia aiheita:

  • Minkälainen sisältö kuluttajaa/asiakasta
    kiinnostaa.
  • Miksi Facebookissa on syytä olla?
  • Vinkkejä siitä miten siellä pääsee alkuun
    ja kuinka siellä menestytään.

Facebook on tämän päivän käyntikortti. Valtaosa eli 97 % suomalaisista käyttää sosiaalista mediaa aktiivisesti. Neljä viidestä 15-55 –vuotiaastasuomalaisesta käyttää Facebookia. Heistä 54 % on naisia ja miehiä 46 %.

Facebook on Suomessa selkeästi käytetyin some -kanava. Nuoria asiakkaita varten voi harkita snapchatia tai Instagramia. BtoB -asiakkuutta palvelee paremmin LinkedIn –kanava. Toisaalta kaikissa kanavissa on samat asiakkaat, vain eri rooleissa. Siten Facebook toimii myös BtoB-kontakteissa. Facebookin merkityksestä yritykselle esimerkkinä lounasravintola jonka ruokalistaa ei löytynyt verkosta eikä Facebookista. Mahdolliset asiakkaat menivät muualle. Sosiaalinen media mahdollistaa pienillekin yrityksille edullisemman mainonnan.

2016-11-29 10.30.26_1480408419664_resized
Facebookissa kiinnostaa erityisesti ihmiset ja se on pienten yritysten etu. Luottamus syntyy ihmistä kohtaan. Asiakaspalvelu paikan päällä voidaan siirtää näin Facebookin kautta syntyvään luottamukseen. Perinteinen puskaradio on myös siirtynyt Facebookin, jossa se toimii ärhäkämmin, mikä luo haasteita yritykselle. Myös mielikuva yrityksestä, sen tuotteista ja palvelusta leviää helposti ja nopeasti Facebookissa.

Pienten yritysten persoonallisuus ja palvelu ovat niiden kilpailuvaltti sosiaalisessa mediassa.

Tapaaminen:

Lea ja Matti Aalto, Kultasepänliike Kulta-Aalto, Kirkkotie 1, 91100, Ii
Aika: ma 28.11, klo 18-20
Teema: Facebookin hyödyntäminen mikroyrityksessä
Kutsuttu asiantuntija: Petra Silvennoinen Markkinointiviestintä Punkto

kommentointi suljettu.