Arctic15 – Startup pöhinää Kaapelitehtaalla

Toukokuun loppu keräsi Helsingin Kaapelitehtaalle noin 3000 yrittäjyydestä, sijoittamisesta ja innovaatioista kiinnostunutta miestä ja naista osallistumaan Arctic15 – startup tapahtumaan. Tapahtuman järjestäjät uskovat, että tällaiset tilaisuudet ovat liiketoiminnan ja yrittäjyyden sydän. Tapahtumat keräävät ihmisiä yhteen ja ihmiset taas tekevät bisnestä, joten heidän käyttämä logiikka on helppo. Alun perin Arctic15 oli pitchauskilpailu, jossa lavalle nousi 15 parasta startup-yrittäjää Pohjoismaista ja Baltiasta. Edelleen lavalla olivat nuo 15 parasta, mutta tapahtuma on laajentunut käsittämään paljon muutakin kuin pitchaukset. Tapahtumassa osallistuja pääsee halutessaan avainpuheenvuorojen kuuntelemisen lisäksi mm. osallistumaan moninaisiin työpajoihin, ”pikatreffeille” sijoittajien kanssa tai tapaamaan potentiaalisia asiakkaita.

 

Yksi tapahtuman läpileikkaavista teemoista tänä vuonna olivat ihmiset ja tiimit ideoiden sekä yritysten takana. Ilman ihmisiä, ei olisi liiketoimintaakaan. Startup – yrittäjiä muistutettiin kohtelemaan tiimin jäseniään hyvin, motivoimaan heitä, luottamaan heihin sekä antamaan tiimeille tarkoituksen työskentelyynsä. Arctic15-tapahtuman toimitusjohtaja Dmitri Sarle puhui, kuinka nykypäivänä raha tai työedut eivät motivoi tarpeeksi, vaan yritysten on etsittävä muita keinoja pitääkseen hyvät tyypit mukana liiketoiminnassa. Jos yrittäjällä on halu menestyä, täytyy silloin arvostaa tiimiä ideoiden takana. Sijoittajien puheenvuoroissa toistui sama teema. Sijoittajat sijoittavat yrityksessä 51 %:sti tiimeihin sekä ihmisiin ja 49 %:sti ideaan ja toteutukseen. Rolf Assev (Startup Lab) muistutti startup – yrittäjiä, kuinka tiimien moninaisuus ja monialaisuus ovat yhtä kuin innovaatiot.

 

 

Yksi Arctic15:sta kohokohdista itselleni oli Valko-Venäjällä syntyneen, mutta nykyisin Amerikassa asuvan sarjayrittäjä ja ”SOME-guru” Gary Vaynerchukin (https://www.garyvaynerchuk.com/)  avainpuheenvuoro. Pidän hänen suorasukaisesta tyylistään ilmaista asioita yrittäjyyteen liittyen. Asiat eivät jää epäselviksi, eikä ympäripyöreitä vastauksia ole.

 

Listasin Garyn puheesta parhaimmat ydinkohdat:

 

  • Jos yrittäjä ei ole aktiivisena sosiaalisessa mediassa, yritystä ei ole kohta olemassa. Yrittäjän tulisi käyttää joka päivä 1-2 tuntia eri SOME-kanavien (mm. Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Youtube) päivittämiseen. Muista, että ihmisten ajasta jo 50 % menee puhelimen kanssa. Ole siis siellä, missä sinun potentiaaliset asiakkaatkin ovat! Finnairin Johanna Jäkälä oli samoilla linjoilla Garyn kanssa. Hän kertoi, kuinka Kiinan markkinoilla lähes kaikki toiminnot tapahtuvat puhelimen avulla. Näin ollen yrittäjä on täysin ”kädetön” ilman puhelinta ja tuote tai palvelu ”piilossa” ilman tuotteeseen liittyviä puhelimesta löytyviä toimintoja.
  • Facebook ja Instagram – mainonta on vielä todella alihinnoiteltua. Hyödynnä siis tilaisuus nyt, ennen kuin hinnat pomppaavat taivaisiin.
  • Kiinnitä markkinoinnissa entistä enemmän huomiota arvon tuottamiseen. Muista luoda sellaista sisältöä, mitä asiakkaasi haluavat.
  • Startup – yrityksen arvokkain vara on yrityksen brändi ja sen pitäisi olla mielessä kaikessa, mitä yritys tekee. Brändi myös suojaa liiketoimintaasi kilpailijoiltasi.
  • Asiakkaan ongelman ymmärtäminen pitäisi olla kaiken ydin. Aivan liian monet yritykset kehittävät tuotteita ja palveluja ymmärtämättä, minkä ongelman ovat ratkaisemassa.

 

Yksi paneelikeskustelu keräsi yhteen tuttuja sijoittajia Suomen Leijonan luola – tv-ohjelmasta. Paneelissa pohdittiin ruokabisnestä ja markkinoille pääsyn vaikeuksia. Yleinen mielipide oli, että ruokabisnes on yleensä suhteellisen vaikea ala, jos ei löydä sitä oikeaa niche aluetta. Tänä päivänä ruuan saatavuuden pitää olla kuluttajalle helppoa, ruoka pitää olla aitoa, terveellistä, skaalautuvaa sekä vaikea valmistaa itse, jos yritys aikoo menestyä markkinoilla. Kuluttajat ovat tietoisia, mitä suuhunsa laittavat, mutta tuotteen puhtauden lisäksi on yritysten huomioita tuotteen paketointi. Sen on oltava yhtenäinen sisällön kanssa, eli jos yritys tarjoaa luomua sisältä, on paketin oltava luomua myös ulkoa.

 

Kaiken kaikkiaan Arctic15 täytti jälleen odotukset. Pienemmässä ja tiiviimmässä tapahtumassa (verrattuna esim. Slushiin) pääsee helpommin keskustelemaan potentiaalisten yhteistyökumppaneiden, sijoittajien tai asiakkaiden kanssa, näkee meneillään olevia ja tulevaisuuden yrittäjyyden suuntia ja trendejä sekä tuntee kuuluvansa yhteiseen yrittäjien ”heimoon”. Startup – tapahtumien yksi parhaista puolista onkin tämä yhtenäisyys, toisten auttaminen ja loistavat verkostoitumisen mahdollisuudet. Nämä tapahtumat ovat myös niitä harvoja paikkoja, missä pääsee huomattavasti helpommin testaamaan ideaansa tai valmista tuotetta suoraan sijoittajalle ja toisille yrittäjille.

 

Loppukaneettina tiivistelmä yhdestä avainpuheenvuorosta:

”Pidä maailmanvalloittajan asenne, mutta ole realisti! Aloita globaalien markkinoiden valloittaminen sieltä, mihin pääset kävellen. Muista, että maailmalle meno maksaa, joten jos aloitat globaalisti, ei sinulla ole varmoja tulonlähteitä kotipesästä.”

#arctic15 #arctictribe

 

-Katja Lindholm, Projektipäällikkö - Kasvuverkosto Lappi

katja.lindholm@ulapland.fi, +358 40 4844 054

 

kommentointi suljettu.